În perioada 7-9 decembrie 2012, Cercetașii României, filiala locală, aduc la Tîrgu Mureș, în calitatate de partener local, cursul: Metode și instrumente de educație nonformală în contextul Programului Tineret în Acțiune.

   Despre acest curs, puteți citi opinia unuia dintre participanți, în rândurile de mai jos.  

   <<Nu ştiu câtă lume mă cunoaşte dintre cititorii acestui blog , dar eu sunt Mihai Negrea, proprietarul outinmures.ro si al altor câteva site-uri. Pe lângă activitatea asta antreprenorială mi-am dedicat şi îmi dedic încă destul de mult timp activităţilor de voluntariat în Organizaţia Studenţească de Medicină de Urgenţă.

   O mare parte a activităţii noastre ţine de educaţie. Avem proiecte de diferite mărimi şi forme de educaţie atât la nivel local , de centru universitar cât şi naţionale. În acest context m-am înscris la un workshop numit „metode de educaţie non-formală în Context Tineret în Acţiune”. Când am văzut titlul trainingului am zis că trebuie să merg măcar să văd despre ce e vorba şi cum e la alţii. Vă spun cât se poate de sincer că am plecat cu nişte aşteptări atât de joase şi atât de greşit orientate încât nimic nu mă putea dezămăgi.  

all

   Eu am fost şi sunt încă un mare sceptic când vine vorba de educaţia non-formală.  Din experienţă, metodele de educaţie non formală cu care am luat contact, au fost nişte bălării stupide în care noi participanţii trebuia să ne facem de râs şi să ne călcăm cumva pe demnitate. Nu am înţeles niciodată de ce trebuie să jucăm tot felul de jocuri stupide şi să ne purtăm ca şi cum am avea 5 ani. Eeee, am aflat acum.

   Educaţia non-formală are nişte paşi care trebuie urmaţi. Are o anumită structură. Doar ca, la fel ca în orice alt domeniu de la noi, oamenii tind să trateze superficial orice problemă şi îşi iau doar ce le place iar ce e dificil sau nu înţeleg tind să ignore. În aceste 3 zile am aflat cum trebuie gândită orice metodă de educaţie non-formală, care sunt paşii care trebuie urmaţi, mai ales de ce trebuie făcuţi şi cam cum ar trebui făcuţi. Am înţeles că de fapt experienţa mea nu a fost o experienţă proastă cu educaţia non-formală în general ci o experienţă neplăcută cu anumite metode care nu au fost potrivite în acele momente.

proces

   Programul Tineret în acţiune are şi el o anumită structură şi un anumit rol în societate dar şi despre asta am avut o impresie greşită despre cum trebuie abordat. Mi s-au clarificat destul de multe şi legat de acest aspect.

   Ideea principală e că educaţia non-formală nu are rolul de înlocui nimic , ci de a completa ce există deja dar nicio metodă nu valorează o ceapă degerată dacă trainee-ul nu învaţă ceva din această experienţă şi mai ales daca nu conştientizează acel proces de învăţare. Iar dacă cineva mai îmi spune că ce poate fi aşa de greu să faci un joc …. îl invit la un training de genul acesta să vadă cum se descurcă.

thumbs right

   Într-adevăr contează şi experienţa trainerilor. La noi au fost Romina Matei şi Adrian Șuhanea. S-a văzut şi s-a simţit experienţa multor ani de educaţie de non-formală atât aplicată cât şi dezvoltată ca metodă.

   Acum că am priceput pentru prima dată în viaţa mea ce înseamnă educaţia non-formală mă gândeam că aş mai avea nevoie de cel puţin o săptămână de training doar ca să înţeleg mai bine metodele şi să le aprofundez….

   Nu a fost să fie acum… dar pe viitor😀 >> scris de: dr. Mihai Negrea

La final, mulțumim celor 2 formatori, Romina și Adi pentru că au împărtășit cu noi cunoștințele și experiența  lor despre metodele de educație non-formală, mulțumim tuturor participanților prezenți, mulțumim Mihai pentru rândurile de mai sus și nu în ultimul rând mulțumim Alinei Niculai și lui Radu Pogăcean, care ne-au pus la dispoziție sala de la Saga, pentru desfășurare.